Alapító okirat
Társulási Megállapodás
amely létrejött a jelen szerződés l. számú mellékletében felsorolt önkormányzatok, mint a társulás tagjai (a továbbiakban, mint Tagok) között a mai alulírott napon és feltételek mellett:
Tagok önkéntes és szabad elhatározásukból, egyenjogúságuk tiszteletben tartásával, a kölcsönös előnyök és az arányos teherviselés alapján a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.) alapján jogi személyiséggel rendelkező önkormányzati társulást hoznak létre közigazgatási területükön regionális integrált hulladékgazdálkodási rendszer kialakítására, az ehhez szükséges gazdasági, pénzügyi és jogi előfeltételek megteremtésére és az európai uniós követelmény rendszer megvalósításának elősegítése céljából.
I.
A társulás megnevezése: Duna-Vértes Köze Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás
A társulás székhelye: 2800 Tatabánya, Fő tér 6.
A megállapodás területi hatálya, a társulás működési területe:
A társult tagok (önkormányzatok) közigazgatási területe, kivéve, ha a közös cél érdekében más önkormányzattal vagy önkormányzati társulással kerül kapcsolatba.
A társulás működésének időtartama: A társulás határozatlan időtartamra alakul.
A társulás a Ttv. 16. §-a alapján jogi személy, amely alapján önállóan vállalhat kötelezettséget, rendelkezhet vagyoni jogokkal A társulás költségvetési szerv, amelynek alapító okirata a Társulási Megállapodás 2. számú mellékletét képezi.
II.
Bevezető rendelkezések, célok
Tagok előtt ismert, hogy az Európai Bizottság társfinanszírozás keretében jelentős támogatásban részesíti az Európai Unióhoz csatlakozni kívánó, illetve csatlakozó országokat így Magyarországot -, illetve azok olyan regionális beruházási projektjeit is, melyek nélkülözhetetlenek az uniós normák és a hazai a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény és végrehajtási rendelkezések végrehajtásához, teljesítéséhez.
Tagok Fejér, Komárom-Esztergom, Pest megye térségeiben, saját közigazgatási területükön belül, a településeik szilárdhulladék kezelésének megoldására kötnek szerződést; amely terv végrehajtásában kiemelten érdekeltek az érintett települések önkormányzatai.
Mindezen feladatokat olyan magas műszaki-, technikai színvonalon és a környezetet védő rendszerben kívánják működtetni, amely a XXI. század infrastrukturális rendszerében is biztonságot nyújt mind a térség, mind a térségben élő lakosság számára.
A térségben a tagok kiemelt szerepet szánnak a szelektív hulladékgyűjtés teljes körű bevezetésének, a hulladék maximális mértékű újrahasznosításának (zöld, fém, műanyag, üveg, szerves, stb.), a régi felhagyott szilárd hulladéklerakók rekultivációjának valamint a lakosság körében megfelelő PR és tájékoztatás biztosításának.
Jelen megállapodásban megjelölt célok megvalósításában résztvevő települések a folyamatos és hatékony működés érdekében ezen megállapodás végrehajtása során - elsősorban a meglévő kistérségi struktúrához igazodó - körzeteket hoznak létre. A tagok területi elhelyezkedése alapján kialakított egy-egy körzet működési területe és szervezete szerint nem azonos a már működő kistérségi társulásokkal, azok kizárólagosan a jelen megállapodással létrehozott társulás hatékony működését segítik elő.
Az egyes körzetekhez tartozó települések tételes felsorolását a megállapodás 2. számú melléklete tartalmazza.
Tagok megállapodnak abban, hogy a fenti célok elérése érdekében együttesen együttműködve a társulás nevében pályázatot nyújtanak be, a KOHÉZIÓS ALAP program keretében megvalósítandó támogatás igénybevételére.
III.
Kötelezettségvállalási nyilatkozat
A társulási megállapodást aláíró tagok a projekt előkészítése, megvalósítása, és működtetése érdekében kötötték meg megállapodásukat és hozták létre a társulást. Jelen megállapodás aláírásával a tagok, KOHÉZIÓS ALAP pályázatuk elfogadása (az európai uniós és a hazai, állami támogatás megítélése, folyósítása) esetén és érdekében az ebben a pontban felsorolt kötelezettségvállalások területein működnek együtt. Ezen belül felelősségük fennáll a projekt érdekében megvalósuló rendszer működtetéséért, illetve kiterjed a kivitelezéshez kapcsolódó biztosítékok szolgáltatására, fenntartására is.
Az együttműködés és a felelősségvállalás területei:
III/l. A Hulladékgazdálkodási rendszer tervének közös kidolgozása a regionális szilárd hulladék kezelésének megoldására, és ezzel a térségi integrált hulladékgazdálkodási rendszer kialakítása (továbbiakban: projekt).
III/2. A rendszer kiépítéséhez és megvalósításához szükséges pénzügyi alapok biztosítása a rendszer üzemeltetésébe bevonandó szakmai közszolgáltatók útján, különösen az Európai Unió KOHÉZIÓS ALAP támogatási programja keretében történő pályázati részvétellel.
III/3. Tagok kijelentik, hogy a beruházás megkezdését követően mindent megtesznek annak megvalósítása érdekében. A tagok kötelezettséget vállalnak arra, hogy a keletkező szilárdhulladék elhelyezésére és kezelésére a projekt megvalósításával kialakított rendszert veszik igénybe, melyek megfelelnek a KOHÉZIÓS ALAP támogatási elveknek és a közszolgáltatási szerződésre vonatkozó jogszabályi feltételeknek.
III/4. A projekt megvalósítása érdekében kölcsönösen együttműködnek egymással, az érintett térségek egységes fejlődését szem előtt tartva, az itt lefektetett elveket betartják, a
későbbiekben nem akadályozzák a rendszer működését, illetve az önkormányzatok belső döntésük során minden tekintetben gyors, aktív tevékenységgel biztosítják a megvalósítást
III/5. Átgondoltan felmérik a térségek szerepét, az itt megfogalmazott jogokat, kötelezettségeket és befogadják a kialakított működési-felelősségi rendszert. Tudomásul veszik, hogy amennyiben nem működnek közre vagy akadályozzák a társulás munkáját, és az a többi tag számára tetemes hátránnyal jár, akkor azért felelősséggel tartoznak és az általános elveknek megfelelően jótállni kötelesek.
III/6. Tagok kötelezettséget vállalnak a megvalósuló projekt egységes elvek szerinti, Társuláson, illetve az üzemeltetésre létrehozandó gazdálkodó szervezeten keresztül történő üzemeltetésére, vagy annak biztosítására. Tagok kötelezettséget vállalnak, hogy a projekt megvalósítása során a hatályos jogszabályi rendelkezések szerint járnak el, különös tekintettel lesznek a közbeszerzési törvény és a hatósági árszabályozás, továbbá a közszolgáltatásra vonatkozó jogszabályok rendelkezéseire.
III/7. Tagok a KOHÉZIÓS ALAP végrehajtó szervezet (Környezetvédelmi és Vízügyi
Minisztérium) felé az Európai Uniós előcsatlakozási eszközök támogatásának pénzügyi
tervezési, lebonyolítási és ellenőrzési rendjéről szóló rendelet alapján a szervezettel megkötendő támogatási szerződésben lefektetett szempontok szerint lesznek felelősek (garanciák, biztosítékok, egyéb kötelezettségek)
III/8. Ezen kötelezettségvállalások elfogadása és aláírása a Tagok részéről egyben felelősségvállaló, elfogadó nyilatkozat is, mely önállóan (hiteles kivonatként is) felhasználható. ·
III/9. A Társulás működési költségeinek fedezetére minden tag lakosságarányos hozzájárulást köteles fizetni. Ennek mértéke 2004-ben 10,- Ft l fő.
IV. Együttműködés, adatszolgáltatás
Tagok a saját, a megállapodás tárgyát képező területen végzett, tevékenységük során előtérbe helyezik jelen szerződés elveit és az itt megfogalmazott érdekprioritást
A Tagok kötelezettséget vállalnak a projekt megvalósításához szükséges területi, lakossági, valamint a szilárdhulladék begyűjtési, meres1, mennyiségi, feldolgozási adatok szolgáltatására. E körben a Tagok nem hivatkozhatnak települések érdekeire, mint "üzleti titokra".
A Tagok, illetve képviselőik a tudomásukra jutott információkat csak a projekt megvalósítása érdekében használhatják fel, egyébként azokat üzleti titokként kötelesek kezelni.
v.
Tulajdonjogi kérdések
Tagok megállapodnak abban, hogy a projekt keretében megépülő létesítmények a Társulás tulajdonába kerülnek. A beruházás megvalósításához szükséges, kívülálló személy tulajdonában lévő ingatlanoknak a Társulás tulajdonába adásáról, átruházásáról vagy azon használati, szolgalmi jogok létesítéséről, az azokon végzett beruházások elszámolásáról az érintett felek megállapodásai az irányadóak.
A projekt keretében az egyes tag önkormányzatok területén megvalósuló beruházások kérdéseiben a projekt előkészítés időszakában az adott tagnak vétójoga van, amelyet azonban a tag a társulási érdekeket figyelembe véve és az elnyert pályázati összegek lehívhatóságát és jogszerű felhasználását nem veszélyeztetve jogosult gyakorolni. Egy esetleges későbbi vagyonfelosztás esetén az önkormányzatok (tagok) a hozzájárulásuk (önrész) arányában elsősorban a közigazgatási területükön megvalósult beruházások szerint részesednek.
Tagok tudomásul veszik, hogy az KOHÉZIÓS ALAP támogatási kérelem feltétele az
önkormányzati önrész biztosítása. A Tagok a projekt tervezett beruházási költségét és
finanszírozási megoszlását előreláthatóan az alábbiak szerint fogadják el:
A finanszírozási megoszlás alapja:
- KOHÉZIÓS ALAP, valamint Állami cél- és címzett támogatása: 90%
- Saját forrás: 10%
Jelen megállapodás aláírásával Tagok tudomásul veszik az árfolyamváltozásból eredő esetleges különbségeket is.
VI.
Díjpolitika
A megállapodás II. pontjában meghatározott célok közül a működtetés gazdasági alapjának megteremtéséhez, illetve az önkormányzatok közszolgáltatási kötelezettségének ellátásához a Tagok az üzemeltetés során az alábbi díj (tarifa) politikát kívánják érvényre juttatni.
A közszolgáltatási díj megállapítása során figyelemmel kell lenni a hulladékgazdálkodási törvény (2000. évi XLID. törvény), valamint a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló, jelenleg a 242/2000. (Xll. 23) számú Korm. rendeletre, különösen a 6. § rendelkezéseire és azok későbbi módosításaira vagy helyettesítő jogszabályaira.
A fentiek alapján a Tagok kötelezettséget vállalnak a központi létesítmények, valamint a körzetenkénti egységes közszolgáltatási díj kidolgozására és alkalmazására. Az egyes Tagok a Társulás által elfogadott díjpolitika alapján fogják megállapítani saját díjrendeleteiket, díjszabásukat
VII.
Üzemeltetés
A hulladék kezelésére irányuló szolgáltatás közszolgáltatás, mely ellátása magában foglalja a települési szilárd hulladék teljes körű begyűjtését, elszállítását a hulladékkezelő telepre, a hulladék előkezelését, a kezelő létesítmény üzemeltetését, a hulladékok újrahasznosítását és értékesítését, az újra nem hasznosítható hulladék lerakását, valamint a szolgáltatás folyamatosságának biztosítását.
Tagok jelen Társulási megállapodást kötelezettségvállalásnak tekintik az egységes üzemeltetési rendszer kialakításához.
Az együttműködő önkormányzatok a célul kitűzött és a jelen szerződésben részletesen meghatározott projekttel kapcsolatos üzemeltetési, közszolgáltatói feladatok ellátására, a mindenkor hatályos magyar jogszabályok (jelenleg a hulladékkezelési közszolgáltató kiválasztásáról és a közszolgáltatási szerződésről szóló 241/2000. (XII. 23.) Korm. Rendelet) alapján többségi önkormányzati tulajdonú üzemeltető Kft-t hozhatnak létre, amelyen keresztül is biztosíthatják a jelen meglévő közszolgáltatói szerződések továbbélését az egyedi önkormányzati döntéseknek megfelelően.
A Tagok kötelezettséget vállalnak arra is, hogy képviselőtestületük útján gondoskodnak a Hgt. 23. §-a szerinti önkormányzati rendelet megalkotásáról, vagy annak megfelelő módosításáról a Társulás által elfogadott elvek alapján.
VIII.
A Társulás szervezete
VIII/I.
Társulási Tanács
1) Tagok megállapodnak abban, hogy a Társulás legfőbb közös döntéshozó szerveként
Társulási Tanácsot hoznak létre.
2) A Társulási Tanácsban a Társulás tagjait a társult önkormányzatok polgármesterei képviselik. A polgármester személyesen vagy írásban meghatalmazott helyettes képviselő útján vehet részt és szavazhat a Társulási Tanácsban. Az egyes tagok a Társulás működéséhez a projekt finanszírozásához való hozzájárulás arányában rendelkeznek szavazati joggal. A Tagokat megillető szavazati arány mértékét a megállapodás 2. számú melléklete tartalmazza.
3) A Társulási Tanács megalakultnak tekinthető, ha a Tag önkormányzatok képviselő
testületeinek mindegyike jóváhagyta a megállapodást, és a Társulási Tanács alakuló ülése kimondta a megalakulását. Az alakuló ülést a tisztségviselők megválasztásáig a levezető elnök vezeti. A Társulási Tanács alakuló ülése határozatképes, ha azon legalább a szavazatok 2/3-ával rendelkező képviselő jelen van. A Társulási Tanács tagjai sorából Elnököt és négy Elnökhelyettest választ. A Társulást az Elnök képviseli.
Az Elnök és Elnökhelyettesek megbízatása legfeljebb 4 éves határozott időre, illetve az önkormányzati tisztségük megszűnéséig tart.
4) A Társulási Tanács üléseit szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal,
székhelyén tartja.
Az ülést össze kell hívni: - a Társulási Tanács által meghatározott időpontban,
- a Társulás tagjának - napirendet tartalmazó -
indítványára,
- a megyei (Fejér Megye, Komárom-Esztergom Megye, Pest Megye) közigazgatási hivatal vezetőjének kezdeményezésére.
5) A Tanács döntését ülésén, határozattal hozza. A Társulási Tanács ülését az Elnök, távollétében az Elnökhelyettes vagy a Tanács által felhatalmazott képviselő hívja össze, és vezeti. A Tanács akkor határozatképes, ha ülésén legalább a szavazatok több mint a felével rendelkező képviselő jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők által képviselt szavazati jogok összessége alapján a szavazatok több mint
felét kitevő igen szavazatra van szükség. A szavazati jogok összességének több mint
felének a szavazata szükséges (minősített többség):
az Elnök, Elnökhelyettesek megválasztásához, visszahívásához,
a Pénzügyi Ellenőrző Bizottság tagjainak megválasztásához, visszahívásához;
csatlakozási kérelemről való állásfoglalás elfogadásához,
a projekt végrehajtásához szükséges szerződések, megállapodások elfogadásához, ideértve a projekt kidolgozására vonatkozóan más személy(ek)nek megbízás adását,
a Pénzügyi Ellenőrző Bizottságnak a Társulás gazdasági tevékenységével kapcsolatos jelentéseinek elfogadásához,
a Társulás éves költségvetésének és mérlegének elfogadásához,
A Társulás vagyonának hasznosítása céljából a szükséges döntések elfogadásához.
6) A Társulási Tanács üléséről jegyzőkönyv készül, melyet az Elnök és a Társulási Tanács által felhatalmazott hitelesítő személy ír alá. A jegyzőkönyvet 15 napon belül meg kell küldeni a megyei közigazgatási hivatal vezetőjének.
7) A Társulási Tanács feladat- és hatásköre:
- Összehangolja a Tagok ár-, foglalkoztatási-, üzemeltetési politikáját, irányítja a szükséges kapcsolódó adatszolgáltatást;
- Felülvizsgálja és megállapítja a tagi hozzájárulások mértékét és a szavazati arányt
- Bármely kérdésben észrevétellel élhet a Tagok, azok közigazgatási szervei, a hatóságok, továbbá a szakmai munkában, kivitelezésben közreműködő szervek, személyek felé;
- Előkészíti és koordinálja a Tagok együttműködésével, szervezeti kérdésekkel kapcsolatos döntéseit;
- Tájékoztatja a Társulás tagjait,
- Meghatalmazást ad a Kapcsolattartó-Gesztornak a jelen megállapodásban írt feladatai ellátására;
- Beszámoltatja a Kapcsolattartó-Gesztort;
- A Kapcsolattartó-Gesztor munkájának elősegítése és ellenőrzése; észrevétellel, javaslattal élhet a projekt megvalósításával összefüggésben a gesztor felé,
- A Pénzügyi Ellenőrző Bizottságot tájékoztatja;
- Ellenőrzi és elemzi a projekt szerinti célkitűzések megvalósulásának időarányos állapotát;
- A szakmai munkát felügyeli;
- Tagjai sorából Elnököt, Elnökhelyetteseket választ, a tisztségviselőket visszahívhatja;
- Megválasztja és visszahívja a Pénzügyi Ellenőrző Bizottság tagjait, tárgyalja és elfogadja a Pénzügyi Ellenőrző Bizottságnak a Társulás gazdasági tevékenységével kapcsolatos jelentéseit;
- Tárgyalja és elfogadja a Társulás éves költségvetését és mérlegét;
- A Társulás vagyonának hasznosítása céljából a szükséges döntéseket meghozza.
A Tanács üléseit úgy kell összehívni, hogy a Tagok a meghívót legalább 15 nappal az ülés tervezett időpontját megelőzően kézhez kapják. A napirend meghatározása az Elnök feladata, de annak összeállításában bármelyik tagnak indítványtételi joga van.
Tagok évente legalább egy alkalommal kötelesek képviselő-testületeiknek beszámolni a Társulás működéséről, szakmai tevékenységéről
Az alapvető működési rendszerük mellett, a Tagok szükség szerint egyeztető ülést is tarthatnak, akár a 3. számú melléklet szerinti körzeti, akár társulási tagi szinten a projekttel kapcsolatos bármely kérdés tisztázására.
VIII/2. Elnökség
A Társulás munkáját a Társulási Tanács ülései közötti időszakban az Elnökből és a négy Elnökhelyettesből álló Elnökség irányítja. Az Elnökség irányítja és ellenőrzi a Társulási Tanács döntéseinek végrehajtását, döntésre előkészíti a Tanács hatáskörébe tartozó ügyeket, szervezi, összehangolja és megteszi a beruházás előkészítéséhez, lebonyolításához szükséges
- Tanács hatáskörébe nem tartozó - intézkedéseket, felel a Társulási Tanács üléseinek
előkészítéséért, összehívásáért. A Tanács hatáskörét nem érintő - a beruházás lebonyolításához kapcsolódó - operatív ügyekben megteszi a szükséges intézkedéseket, melyekről a Társulási Tanács soron következő ülésén a Tanácsnak beszámol. Az Elnökség ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekre a Tanács felhatalmazta.
VIII/3.
Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
A Társulás működésének és a projekt végrehajtásának, a beruházás megvalósításának ellenőrzésére a Tagok öt tagú Pénzügyi Ellenőrző Bizottságot (a továbbiakban: PEB) hoznak létre. Jelölni csak a Tagok képviselő-testületeinek tagjai vagy polgármestere közül lehet. A PEB tagja nem lehet egyidejűleg a Társulási Tanács tagja is. A PEB tagjainak megbízatása legfeljebb 5 éves határozott időre, illetve az önkormányzati tisztségviselői megbízatásának megszűnéséig tart.
Feladat és hatásköre:
- a Tanács, és a Kapcsolattartó-Gesztor által végzett feladatok eredményének és minőségének ellenőrzése;
- az ütemezett kivitelezés és a pénzfelhasználás ellenőrzése;
- a Kapcsolattartó-Gesztor éves beszámolójának előzetes véleményezés;
- a Tagok elé terjesztendő jelentések, beszámolók vizsgálata, a vizsgálat eredményéről beszámoló készítése;
- a projekt bármely résztvevőjétől felvilágosítás, tájékoztatás kérése.
A PEB köteles közvetlenül a Tagoknak írásbeli észrevételben jelezni, ha jogszabályba ütköző vagy a Társulási megállapodást, illetve a Tagok érdekeit sértő intézkedést, mulasztást tapasztal.
A PEB első ülésén tagjai sorából elnököt választ. A szervezet üléseit az elnök hívja össze. Az ülés összehívására az ülés napját legalább nyolc nappal megelőzően írásban, elektronikus úton vagy távbeszélő útján küldött értesítéssel kerülhet sor. A PEB ülését bármelyik két tag összehívhatja az ok és a cél megjelölésével, ha a bizottság összehívására vonatkozó
kérelmüket az elnök nyolc napon belül nem teljesíti. )
A PEB határozatképes, ha az ülésen a tagok kétharmada jelen van. A PEB határozatait
egyszerű szótöbbséggel hozza. A PEB üléseiről jegyzőkönyvet kell vezetni, amelyre a Társulási Tanács ülésének jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
A PEB-t félévente, minden félévet követő hónap 15. napjáig az Elnökség tájékoztatja a projekt (beruházás) állásáról.
A PEB tajgai az ilyen tisztséget betöltő személyektől általában elvárható gondossággal kötelesek feladataikat ellátni. Kötelezettségeik megszegésével a Társulásnak okozott kárért a polgári jog szabályai szerint felelnek.
VIII/4.
Kapcsolattartó-Gesztor
Tagok az KOHÉZIÓS ALAP támogatási kérelmezési eljárás érdekében, valamint a későbbiekben a projekt megvalósulásnak elősegítése érdekében a kapcsolattartó-gesztori feladatok ellátásával Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzatát bízzák meg.
A Kapcsolattartó-Gesztor székhelye: 2800 Tatabánya, Fő tér 6.
Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata a kapcsolattartó-gesztori feladatok ellátására kötelezettséget vállal. Tagok rögzítik, hogy a Gesztornál a gesztori feladatok ellátásával kapcsolatos ügyekben a polgármester jár el.
Feladat és hatásköre: az együttműködés keretein belül, a Társulási Tanács felhatalmazása alapjárt minden feladatot ellát, amely a projekt megvalósítását szolgálja. Így különösen:
- képviseli és irányítja a projekt megvalósításának teljes menetét;
- a projekt kidolgozásáért felelős szervezet részére megbízás adása;
- ellátja a projekttel összefüggő teljes gazdasági és számviteli rendszer kezelését;
- nyilvántartja a projekt adminisztratív és pénzügyi adatait;
- javaslatot tesz a megállapodásban meghatározott célok ütemezésére és irányítja a projekt megvalósítását;
- javaslatot tesz a megvalósítás szakaszainak meghatározására, valamint irányítja annak teljes menetét;
- a projekt teljesítéséhez igazodó feladatokhoz határidőket rendel;
- elkészítteti a projekt végrehajtásához szükséges pályáztatási dokumentumokat;
- elkészíti és előterjeszti a projekt éves beszámolóját;
- meghatározott időközönként beszámolót készít a Társulási Tanács és az Elnökség számára a projekt megvalósulásáról;
- észrevétellel és kérdéssel élhet a Tagok, azok közigazgatási szervei, a körzeti meghatalmazottak, a hatóságok, továbbá a szakmai munkában, kivitelezésben működő szervek, személyek felé;
- kötelezően tájékoztatást nyújt a Pénzügyi Ellenőrző Bizottság részére;
- megköti a projekt végrehajtásához szükséges szerződéseket, megállapodásokat;
- beszámoltatja a projektben közreműködő bármely érdekeltet.
A Kapcsolattartó-Gesztor megbízatása a projekt keretében megvalósuló létesítmények,
·eszközök használatba vételét követő pénzügyi elszámolás lezárásáig terjed.
IX.
Társulás képviselete
A Társulást a Társulás Elnöke bármelyik elnökhelyettessel közösen jegyzi. A jegyzés akként történik, hogy a Társulás kézzel vagy géppel előírt, előnyomott vagy nyomtatott megnevezése alatt a teljes nevét az elnök és egyik elnökhelyettes írja alá.
x.
A tagsági jogviszony
A Tagok ezen társulási megállapodás aláírásával, a lefektetett elvek elfogadásával kötelezettséget vállaltak arra vonatkozóan, hogy a projekt megvalósításában együttműködnek, egyben kijelentik, hogy rendelkeznek a szükséges testületi felhatalmazással a társulásban való részvételhez, a Társulási megállapodást valamennyi Tag önkormányzat képviselő-testülete minősített többséggel hozott határozatával jóváhagyta.
Ezen felelősségvállalás keretében a Tagok lemondanak arról, hogy a pályáztatást és a projekt kivitelezését akadályozzák, településeiken nem akadályozzák a szakmai munkát, illetve nem folytatnak olyan tevékenységet, amely ellentétes jelen szerződés céljaival, tartalmával. Egyben elfogadják a felmondással, illetve kizárással összefüggő felelősségi szabályokat.
A társulási feladatok végrehajtása során a Tagok kötelezettséget vállalnak arra, hogy a működési hozzájárulás befizetéséről gondoskodnak. A működési hozzájárulás összegének évenkénti módosítására az Elnök tehet előterjesztést a Társulási Tanácsnak. A Tagok kötelesek a hozzájárulás összegét a Kapcsolattartó-Gesztor felhívására annak kézhezvételét követő 30 napon belül a felhívásban megjelölt számlára átutaltatni.
A projekt megvalósításához szükséges pályázatok, tervek, hatósági eljáráshoz szükséges
tanulmányok, stb. jelentkező indokolt költségeiről, a költségek - szavazati arányoknak megfelelő- megosztásáról, megfizetésének módjáról, a határidejéről a Kapcsolattartó-Gesztor rendelkezik azzal, hogy évente köteles elszámolást készíteni a Társulási Tanács számára.
(Tagi felmondás, Tag kizárása, illetve tagfelvétel esetén a fenti költségek újraosztása szintén
az ő kötelezettsége).
X/l.
A Társulási megállapodás felmondása és a Tag kizárása
A/ A Társulási megállapodás felmondása:
l.) A Társulási megállapodás bármely tag által történő év közbeni felmondása elfogadásához a Társulásban részt vevő valamennyi önkormányzat képviselő- testületének a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. (továbbiakban: Ötv.)
15. §-a szerinti minősített többséggel hozott határozata szüksége.
2.) Az 1.) pontban foglaltak kivételével a Társulási megállapodást felmondani a naptári év utolsó napjával lehet. A Tag önkormányzat képviselő-testületének a felmondásról szóló- Ötv. szerinti minősített többséggel hozott- döntését legalább három hónappal korábban köteles meghozni és a Társulás Elnöke útján a társulás tagjaival írásban közölni.
3.) Tagok kötelezettségvállalásuk alapján és az együttműködés céljaira is tekintettel alapvetően tartózkodnak a megállapodás felmondásáról. A Társulás tagjai a megállapodást csak abban az esetben mondhatják fel, ha a Társulással szemben közokirattal igazolható tartozásuk, vagy egyéb kötelezettségük nem áll fenn.
B/ Tag kizárása:
1.) Amennyiben bármely Tag a Társulási megállapodásból, a Társulási Tanács döntéséből fakadó kötelezettségének a Társulás Elnöke részéről történt ismételt írásbeli felhívásra az abban megjelölt határidőben nem tesz eleget, úgy a Tag önkormányzatok képviselő-testületei több mint felének Ötv. szerinti minősített többséggel hozott határozatukkal a naptári év utolsó napjával fontos okból a Tagot a Társulásból kizárhatják.
2.) A tagi kizárás jogkövetkezményei azonosak a tagi felmondás esetében meghatározott jogkövetkezményekkel.
C/ Jogkövetkezmények:
A felmondó (kizárt) Tag tudomásul veszi, hogy a korábban teljesített, és a felmondás évében esedékes költségvetési (működési) hozzájárulásának megtérítését a Társulástól nem követelheti, köteles továbbá a többi Tagok és a Társulásnak okozott valamennyi kárt megtéríteni.
A felmondó (kizárt) Tag nem jogosult az elszámoláskor a többi Taggal és a Társulással szemben érvényesíteni az KOHÁZIÓS ALAP, illetve az állami (cél/címzett) támogatások útján kapott részarányos hozzájárulást, mivel azt a pályázatot benyújtó Társulás részére juttatták Köteles viszont tagsági jogviszonya megszűnésétől számított 60 napon belül elszámolni minden olyan vagyoni előnnyel, melyet az együttműködés alatt vagy annak révén szerzett. Az elszámolás során a tag által befizetett önrészt figyelembe kell venni.
A megállapodást felmondó (kizárt) Tag teljes kártérítési felelősséggel és esetlegesen kártalanítással tartozik a felmondásával (kizárását előidéző magatartásával, vagy mulasztásával) a többi Tagnak és a Társulásnak a projekt megvalósításával összefüggésben okozott konkrét és közvetlen károkért
A felmondó (kizárt) Tag ezen felelőssége kiteljed minden, a felmondással (kizárással) összefüggő kárra, azaz különösen, de nem kizárólagosan a beruházás átalakítása, módosított tervek,- szervezet kialakítása, üzemeltetés költségeinek megnövekedése, beruházás elhúzódása, stb. folytán felmerülő többletköltségre és egyéb kárra).
Minden Tag a megállapodás aláírásával hozzájárulását adja, hogy felmondása (kizárása) esetén a tagi elszámolás keretében - külön nyilatkozata nélkül is - az őt megillető összegből, ellenértékből közvetlenül levonható és elszámolható a felmondó (kizárt) Tagot terhelő, közokirattal igazolt teljes kár, illetve kártalanítás összege.
X/2.
Társuláshoz történő csatlakozás
A Társulás nyílt, más önkormányzatok - amennyiben a hulladékgazdálkodással kapcsolatos feladataikat a Társulási megállapodásban foglalt integrált regionális hulladékgazdálkodási rendszer keretein belül kívánják megoldani- a Társulás Elnökéhez intézett írásos csatlakozási kérelmet nyújthatnak be. A csatlakozási kérelemről, a csatlakozással összefüggő vagyoni, költségvetési hozzájárulásokkal kapcsolatos kérdésekről, a szavazati arányok alakulásáról a Társulási Tanács minősített többséggel hozott döntésével előzetesen állást foglal. A Társuláshoz történő csatlakozáshoz való hozzájáruláshoz valamennyi Tag önkormányzat képviselő-testületének Ötv. szerinti minősített többséggel hozott döntése szükséges.
XI.
A társulási megállapodás hatálya
Jelen társulási megállapodás a Társulás alakuló ülésének napján lép hatályba.
XII.
A Társulás megszűnése
A Társulás megszűnik:
- ha célja lehetetlenné válik (KOHÉZIÓS ALAP támogatás elmaradása);
- ha a Társulás valamennyi tagjának képviselő-testülete Ötv. szerinti minősített többséggel hozott határozatával dönt a Társulás megszüntetéséről;
- a bíróság jogerős döntése alapján.
XIII.
A nyilvánosság biztosítása
A lakossági tájékoztatás keretében a Tagok egyrészt a körzetek polgármestereinek és jegyzőinek egyeztető fórumán kívánnak a projektnek nyilvánosságot biztosítani, másrészt a Kapcsolattartó-Gesztor és munkaszervezete tájékoztatja a sajtót, továbbá gondoskodik egyéb úton az érintett lakosság információval történő ellátásáról.
XIV.
Záró rendelkezések
Tagok rögzítik, hogy amennyiben jelen megállapodás valamely rendelkezése jogszabály vagy egyéb, a feleken kívülálló ok miatt objektíve nem alkalmazható, a többi - fentiekkel nem érintett- része teljes hatályában fennmarad.
A Tagok kijelentik, tudomással bírnak arról, hogy állami cél- (címzett) és KOHÉZIÓS ALAP támogatás csak a támogatási kérelem benyújtása előtt meg nem kezdett beruházáshoz igényelhető. Egyúttal nyilatkoznak arról, hogy a munkálatok még nem kezdődtek meg.
A Tagok vitás kérdéseiket elsősorban és kötelezően tárgyalásos úton, egymás között - szükség szerint érdekképviseleti és szakmai szervek, szervezetek bevonásával - egyeztetéssel kísérlik meg rendezni, ennek sikertelensége esetére a Tatabánya Városi, illetve értékhatár okán a Komárom-Esztergom Megyei Bíróság kizárólagos illetékességének vetik alá magukat.
Tagok rögzítik, hogy e megállapodásnál alkalmazták és tudomásul vették a vonatkozó magyar jogszabályokat.
Ezen társulási megállapodás megkötésénél Tagok a vonatkozó KOHÉZIÓS ALAP előírások mellett, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény, a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. ev1 CXXXV. Törvény és a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény előírásait veszik figyelembe. Az előzőekben felsorolt jogszabályok, illetve a jelen szerződés által nem szabályozott kérdésekben a Ptk. Szabályai irányadók.
Tagok a jelen társulási megállapodást aláírás előtt részletesen átolvasták és megértették.
A fentiek szerint ezen megállapodást a tagok annak átolvasása és értelmezése után a szükséges testületi (közgyűlési) felhatalmazás birtokában 6 eredeti példányban, mint akaratuknak és gazdasági céljaiknak mindenben megfelelőt jóváhagyólag aláírták.
Tatabánya, 2004. június 29.
Almásfüzítő: Karánsebesy Lukács
Annavölgy: Bánhidi József
Baj: Schunder Tibor
Bajna: Kalmár Zoltánné
Bajót: Török János
Biatorbágy: Dr. Palovics Lajos
Bicske: Szántó János
Bodmér: Rácz Imre
Budajenő: Soltész Miklós
Budakalász: Harczos Lajos
Budakeszi: Farkas Gyula
Csabdi: Huszárovics Antal
Csákvár: Giesz János
Csobánka: Török Istvánné
Csolnok: Bérces József
Dág: Mayer Ferencné
Dorog: Dr. Tittmann János
Dunaalmás: Lévai Péter
Dunaszentmiklós: Aubéli Ferenc
Epöl: Muszela Imre
Gyermely: Sáros György
Halásztelek: Stoffán Antal
Herceghalom: Schnaider László
Héreg: Dékán János
Kesztölc: Klányi Sándor
Kocs: Pálfy Imre
Komárom: Zatykó János
Lábatlan: Török István
Leányfalu: Szinna Gábor
Leányvár: Bánffy Miklós
Mány: Szabó Zoltán
Máriahalom: Pányta György
Mocsa: Áy József
Mogyorósbánya: Prohászka Tibor
Nagykovácsi: Bencsik Mónika
Nagysáp: Balogh Miklós
Naszály: Maszlavér István
Neszmély: Benkő Ferenc
Nyergesújfalu: Miskolczi József
Óbarok: Tóth László
Páty: Dr.Bognár András
Perbál: Kemenczei Kálmán
Piliscsaba: Manek János
Piliscsév: Nagy Mária
Pilisjászfalu: Kékesi László
Pilismarót: Benkovics László
Pilisszántó: Szőnyi József
Pilisszentiván: Pénzes Gábor
Pilisszentkereszt: Havelka József
Pilisszentlászló: Dr. Illés György
Pilisvörösvár: Grószné Knipp Erzsébet
Pomáz: Golub Athanász
Pusztavám: Merkatz László
Remeteszőlős: Gíró István
Sárisáp: Haracska Ferenc
Solymár: Enczmann László
Süttő: Nagy Endre
Szár: Krupánszki Mihály
Szárliget: Andráska Gyula
Szentendre: Miakich Gábor
Szigethalom: Fáki László
Szigetszentmiklós: Fodor Antalné Dr.
Szomor: Nagy György
Tahitótfalu: Budai Mihály
Tardos: Moravcsik Mária
Tarján: Fülöp István
Tatabánya: Bencsik János
Tát: Szenes Lajos
Telki: Varga Mihály
Tinnye: Dr. Bak Ferenc
Tokod: Pánczél Mihály
Tokodaltáró: Varga János
Tök: Baksa László
Törökbálint: Turai István
Újbarok: Dr. Pajor Péter
Úny: Pósfai József
Üröm: Laboda Gábor
Várgesztes: Menoni Gabriella
Vértesboglár: Bauer Jánosné
Vértessomló: Hartdégen József
Vértesszőlős: Vida István
Vértestolna: Harmados Oszkár
Visegrád: Hadházy Sándor
Zsámbék: Horváth Gellértné